5. Els primers llocs de culte i primers rituals

Els primers llocs de culte cristians eren cases particulars les Domus Ecclesiae o casa de l’assemblea.

No importava el lloc de reunió, sinó les persones de la comunitat, és a dir, l’Església (del grec εκκλησία [ekklesia] i del llatí ecclesia), que vol dir «assemblea o comunitat de creients».

«Qualsevol lloc, el camp, el desert, una nau, un estable, una presó, ens servia com a temple per celebrar l’assemblea sagrada.»

Eusebi de Cesarea, Història Eclesiàstica (PG 20, 688)

Les comunitats més nombroses com Roma, Alexandria, Antioquia i d’altres, encara que l’imperi Romà les perseguia, van construir petits llocs de culte, coneguts freqüentment com a Domus Dei o casa de Déu.

A poc a poc la paraula església passà a designar l’edifici en el qual es reunia la comunitat cristiana.

Domus Dei de Dura Europos (Síria).

  • A. Entrada
  • B. Pati porticat
  • C. Escales al pis superior
  • D. Baptisteri
  • E. Font
  • F. Escola dominical pels catecúmens
  • G. Església, lloc de l’assemblea, espai de culte

Els primers rituals

El baptisme. Aquest ritual té el seu origen en el gest de la immersió en l’aigua amb què Joan el Baptista oferia la conversió per al perdó dels pecats (Lc 3,1-22).

Jesús demana als seus deixebles que bategin ells també  a tots aquells que vulguin acollir la Bona Nova.

L’eucaristia. Té el seu origen en l’últim sopar de Jesús amb els Dotze (Mc 14,22-26), on Jesús fa lliurament de la seva persona a través del gest de repartir el pa i el vi. Aquesta celebració es dividia en dues parts principals: el ritual de la Paraula i el ritual Eucarístic.

  • El ritual de la Paraula: la primera part consistia en la lectura i el sermó o comentari, per part del bisbe, de relats sobre la vida i el missatge de Jesús. Els catecúmens només participaven en aquesta part, ja que encara no havien acabat el seu període de formació.
  • El ritual Eucarístic: en la segona part,  la comunitat de batejats feien el record o memorial de la donació de Jesús en l’Últim Sopar sota els símbols del pa i el vi, repetint les paraules de Jesús.

Acabada aquesta part, la comunitat compartia l’àgape o menjar de germanor, on tots hi participaven, tant els batejats com els catecúmens. Amb el pas del temps, l’àgape es va separar de les dues parts anteriors.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s