Les pintures prehistòriques

Dins de les primeres manifestacions religioses o de religiositat del sapiens paleolític destacaríem les pintures en coves i abrics o balmes. Representacions d’animals, d’homes i dones, figures abstractes amb un significat que avui dia no coneixem totalment. Sí que podem afirmar que la seva manifestació a les parets de les coves no fou per pur atzar sinó més aviat per intentar expressar o comunicar alguna cosa…

Preguntes a preparar sobre el següent vídeo:

1. Per què l’home pintava els animals dins de coves?

2.Com s’anomena la pintura rupestre europea on no apareixen persones? Digues algun exemple.

3. Nom de la pintura prehistòrica europea on comencen a aparèixer homes i dones. Escriu-ne algun exemple

Com molt bé sabeu les pintures no foren l’única manifestació religiosa o experiència màgica que van deixar-nos els homo sapiens de la prehistòria….

Els homes i les dones d’aquell temps tenien una altra gran  preocupació la supervivència del grup. Aquí la dona hi tenia el paper més important doncs eren elles les que aportaven nous membres al clan. El naixement de nous éssers, engendrar vida… un misteri.  La fecunditat, la fertilitat, la procreació foren molt presents per a aquelles societats primeres. No perdre les dones en el part era fonamental. Podem creure que les petites estatuetes conegudes com a Venus foren un reflex de totes aquestes preocupacions envers la nova vida .

QUÈ PINTAVEN?

  • ANIMALS Els animals més representats són el cavall, el bisó, la cabra, el bou, el ren i el cérvol ; apareixent d’una manera més esporàdica mamuts, óssos, peixos, ocells,  felins, etc .La major importància de les representacions d’animals, en comparació amb altres temes de l’art paleolític, sembla estar en relació amb el fet que les societats paleolítiques basaven la seva vida a la caça de les espècies que apareixen en els santuaris rupestres.
  • FIGURES HUMANES O ANTROPOMORFES  Les figures humanes són d’una gran varietat i van des d’un realisme bastant detallat a un total esquematisme, encara que són poc nombroses si les comparem amb altres temes de l’art rupestre paleolític.Dins d’aquest apartat cal afegir les figures que porten una disfressa o són una síntesi de trets humans i animals, en relació clara amb el possible caràcter màgic-religiós d’aquests santuaris rupestres. En aquest cas es representaria al bruixot o xaman del clan dansant o ferint a les figures animals, per tal de facilitar la seva caça o reproducció.
  • MANS  La representació de les mans , que poden ser en negatiu, quan es realitza la seva silueta envoltant-les de color, o en positiu, quan es realitza la impressió directa de la mà prèviament acolorida, sent aquesta tècnica molt menys emprada que la primera.
  • SIGNES  Els signes o ideomorfos , la complexitat és extrema, anant des de senzills punts o bastonets aïllats fins a formes molt complexes, en què s’han volgut veure representacions de cabanes, de trampes, d’armes, etc. , estan presents en la quasi totalitat dels santuaris rupestres paleolítics.
(extret de https://sites.google.com/site/lesprimeresreligions/home)

3 respostes a Les pintures prehistòriques

  1. violetta ha dit:

    ha faltat un pregunta que no està clara que és perquè pintaven

    • relicomtal ha dit:

      Gràcies pel comentari Violetta. Ho explica una mica el vídeo: els “homos sapiens” pensaven que si dibuixaven l’animal que volien caçar el posseïen i si el posseïen també posseïen la seva ànima. Una creença, un desig, que la caça vagi bé i ens ho assegurem dibuixant, posseint, abans de la cacera, l’ànima de l’animal que es pretenia caçar. Perquè si es tenia ja, abans l’ànima, pensaven que aconseguirien el seu cos més fàcilment.
      La màgia tribal es basava en què allò que imaginem pot ser real si hi ha la voluntat de fer-lo real.
      Per tant la raó és una raó religiosa i màgica a la vegada.

  2. TirFix ha dit:

    ah vale.

Deixa un comentari